Tribologisessa systeemissä sekä voitelu että ympäröivä miljöö (ilma, kaasu, suolavesi, pöly jne.) ovat yhtä tärkeitä kuin laakeri- ja akselimateriaali. Ympäröivää miljöötä ei aina pystytä kontrolloimaan, mutta voitelun järjestämiseen voidaan oleellisesti vaikuttaa.
Voitelu parantaa liukuominaisuuksia sekä antaa mm. seuraavia etuja:
- pidentää elinikää
- suojaa akselitappia korroosiolta
- suojaa laakerointia lialta ja epäpuhtauksilta
- pienentää kitkaa.
Suositeltavat voiteluaineet:
- litiumpohjaiset rasvat normaaleihin olosuhteisiin
- litiumpohjaiset rasvat lisäaineilla vaativiin olosuhteisiin
- laakerit kiinteällä voiteluaineella huoltovapaisiin kohteisiin
- öljyt suljettuihin voitelusyteemeihin.
Voiteluaineilla saattaa olla myös negatiivinen vaikutus laakerointiin väärin käytettyinä:
MoS2
Ei suositella, mikäli liike on vähäinen tai harvoin esiintyvä. Rasva paakkuuntuu ja MoS2-partikkelit voivat tukkia voitelu-uran. Laakerin voitelu on riittämätöntä tai jopa mahdotonta. Pronssilaakereita käytettäessä on muistettava, että MoS2:n sisältämä rikki yhdessä kuparin kanssa muodostaa kuparisulfaattia, joka puolestaan saattaa lisätä laakerin kulumista.
Grafiitti
Käytetään ainoastaan pyörivälle liikkeelle. Edestakaisella liikkeellä on riski, että grafiitista muodostuu liikkeen reunakohtaan seinämiä, jotka puolestaan voivat tehdä liikkeen kankeaksi.