Laakerin välys on laakerin sisähalkaisijan ja akselin halkaisijan välinen alue. Hydrodynaamisissa laakeroinneissa välys on määräävä tekijä kantavan öljykalvon muodostamiseksi. Öljykalvon tehtävänä on akselin ja laakeripinnan erottaminen toisistaan siten, että metallinen kosketus vältetään.
Toinen välyksen tehtävä on mahdollisten geometriamuutoksien eliminointi. Nämä muutokset saattavat aiheutua ympäristön lämpötilamuutoksista. Monesti akselin halkaisija kasvaa lämpötilan noustessa ja täten kokonaisvälys pienenee.
Yleisesti korkeasti kuormitetut, hitaasti liikkuvat laakeroinnit vaativat pienen välyksen. Pienet kuormitukset sekä nopeat laakeroinnit vaativat suuremman välyksen. Suositeltava kokonaisvälys on noin 0,3-5 promillea akselin halkaisijasta. Oheisesta kaaviosta ilmenee välyksen riippuvuus liukunopeudesta.
Kokonaisvälys on riippuvainen sekä kuormituksesta että liukunopeudesta. Muita välykseen vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi voiteluainetyyppi ja käyttölämpötila. Oheinen kaavio kuvaa välyksen riippuvuutta kuormituksesta. Samanaikaisesti vaikuttaa myöskin liukunopeus.