Bimetalli-laakeri on kaksikerroslaakeri. Teräsrunkoon on kiinnitetty liukupinta, joka on lyijytinapronssia.
Standardilaakereilla liukupinta on varustettu voiteluainetaskuilla. Teräsrungon ulkopinta on kuparoitu korroosioominaisuuksien parantamiseksi.
Bimetalli-laakerilla on hyvät hätävoiteluominaisuudet, koska liukupinnan lyijytinapronssiseos tulee toimeen hyvinkin niukalla voitelulla pitkiäkin aikoja. Laakerit voidaan myös valmistaa työstövaralla, jolloin sisämitta työstetään haluttuun mittaan laakerin paikoilleenasennuksen jälkeen. Liukupinnan materiaali void
Tekniset tiedot
Materiaali: | Teräsrunko (kuparoitu), lyijytinapronssikerros (CuPb10Sn10) |
Myötöraja: | (Rp0,2) n 240 N/mm2 |
Murtoraja: | (Rm) n 350 N/mm2 |
Kovuus: | n 90 – 110 HB |
Kitka: | Kitka-arvo riippuu liukupinnan materiaalista ja muotoilusta. |
Maksiminopeus: | 3,0 m/s |
Lämpötila-alue: | -100 / +260 °C |
Kuormitus | Nopeus |
240 N/mm2 | 0 m/s |
120 N/mm2 | 0,01 m/s |
40 N/mm2 | 2,0 m/s |