Välys

Laakerin välys on laakerin sisähalkaisijan ja akselin halkaisijan välinen alue. Hydrodynaamisissa laakeroinneissa välys on määräävä tekijä kantavan öljykalvon muodostamiseksi. Öljykalvon tehtä- vänä on akselin ja laakeripinnan erottaminen toisistaan siten, että metallinen kosketus vältetään.

VälysToinen välyksen tehtävä on mahdollisten geometriamuutoksien eliminointi. Nämä muutoksetsaattavat aiheutua ympäristön lämpötilamuutoksista. Monasti akselin halkaisija kasvaa lämpötilannoustessa ja täten kokonaisvälys pienenee.

Yleisesti korkeasti kuormitetut, hitaasti liikkuvat laakeroinnit vaativat pienen välyksen. Pienet kuormitukset sekä nopeat laakeroinnit vaativat suuremman välyksen. Suositeltava kokonaisvälys on noin 0,3-5 promillea akselin halkaisijasta. Allaolevasta kaaviosta käy ilmi välyksen riippuvuus liukunopeudesta.

Kokonaisvälys on riippuvainen sekä kuormituksesta että liukunopeudesta. Muita välykseen vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi voiteluainetyyppi ja käyttölämpö- tila. Allaoleva kaavio kuvaa välyksen riippuvuutta kuormituksesta. Samanaikaisesti vaikuttaa myöskin liukunopeus.

Lähetä sähköpostia osoitteeseen

deoy@debearings.fi

Soita meille numeroon

0207 - 118670

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.
world-map5
Emoyhtiö Ruotsissa
D&E Bearings
Tytäryhtiö Suomessa
D&E Bearings Oy
Jälleenmyyjä Puolassa
Lozyska Slizgowe
Wojciech Modzelewski